5 tips om vakantiekilo's te voorkomen

Bijgewerkt: 14 aug 2019



De zomervakantie staat voor de deur! We gaan er lekker tussenuit om even in een andere omgeving bij te komen en energie op te laden. Vaak gaat een vakantie gepaard met een heel ander ritme, een andere leefwijze zelfs. Gewoon lekker genieten. Alleen dat moment als je weer thuis bent en je op je weegschaal gaat staan. Dat is vaak de bittere pil, want krijg die extra kilo's er maar weer eens van af!


Ik geef je 5 waardevolle tips hoe je de "schade" beperkt kunt houden, zonder dat je alle geneugten van het vakantieleven moet missen. Genieten is immers ook belangrijk!


Wat ga je doen?

Welke bestemming kies je voor je welverdiende vakantie? Ga je kamperen of ga je naar een all- inclusive resort? Wordt het een actieve vakantie of ga je lekker met je e-reader op het strand liggen? Dat maakt namelijk nogal wat uit.


Wat gebeurt er nou eigenlijk op vakantie?

De kans is heel groot dat je, in vergelijking met thuis, meer eet en drinkt en dat je minder beweegt. En dat, lieve lezer is een gevaarlijke combinatie als het jouw gewicht betreft. Meer eten en minder bewegen betekent namelijk dat je veel te veel energie binnenkrijgt! Je lichaam kan daar eigenlijk niks anders mee doen dan opslaan in vet!


Tip 1 Maak een slimme keuze qua bestemming

Wat zijn jouw criteria als je kiest voor een vakantiebestemming? Zit daar ook eten en bewegen bij? Als je naar een all-inclusive vakantie gaat, dan maak je het jezelf behoorlijk moeilijk. De hele dag door kan er gegeten worden, buffetten vol! Probeer dan maar eens maat te houden. Hoe minder eetmomenten van tevoren vast staan, hoe meer controle je zelf hebt over wat en wanneer je eet. Kamperen of een huisje huren zijn daar goede voorbeelden van. Dan bepaal je alles zelf.

Hetzelfde geldt voor beweging. Ga je op een wandelvakantie of wordt het lekker op het strand liggen? In geval van dat laatste, zijn er sportfaciliteiten in de buurt waar je lekker kunt trainen?


Tip 2 Een dagje genoten? Een dag rustig aan!

Je wil natuurlijk wel genieten, dat is ook heel belangrijk. Voor de een is dat een glaasje wijn, voor de ander een lekker toetje. Wat je kunt doen is na een dag dat je flink genoten hebt, een dagje “rustig aan” inbouwen. Op zo’n dag eet je dan substantieel minder en wordt er niet “gezondigd”. Zo breng je de dagen van genieten weer in evenwicht met het wat rustiger aan doen. Want iedere dag feest zorgt geheid over overtollige kilo’s!


Tip 3 Eet niet meer na 20.00u

Je eet al snel te veel en te laat. Daarom is het ook op vakantie zo belangrijk om naar je lichaam te luisteren. Die geeft namelijk precies aan wanneer je genoeg hebt gegeten. Je zult merken dat je dat punt al relatief snel hebt bereikt, soms al halverwege het voorgerecht en dan moet de rest nog komen! Met pijn in je buik rol je naar je bed en dan mag je spijsvertering het opknappen. Afgezien van het feit dat je niet zo lekker zult slapen, kan je lichaam er niet zoveel mee. Het is alsof je blokken hout op een haardvuur gooit en dan naar bed gaat. Het is echt de kunst om op tijd te stoppen. Kies bijvoorbeeld voor twee voorgerechten, laat het brood staan en sla het toetje over.


Tip 4 Neem gezonde snacks mee van thuis

Je bent ‘n dag de hele tijd op pad geweest en het duurt nog wat uurtjes voordat je kunt aanschuiven voor de lunch of het avondeten. Wat doe je dan? Juist, je gaat naar de lokale supermarkt en je gaat los! Je bent immers op vakantie: chips, chocola, koekjes, flesje wijn…

Om dat voor te zijn kun je wat gezonde snacks van thuis meenemen. Zo overbrug je de periode naar je volgende maaltijd op een verantwoorde manier.


Tip 5 Drink veel water

Heb je wel eens een glas water gedronken op het moment dat je honger had? Grote kans dat het hongergevoel minder werd of zelfs helemaal verdween. Niet alleen daarom is het handig om tijdens de vakantie veel water te drinken. Een ander groot voordeel is dat water je lichaam reinigt. Het voert afvalstoffen af die in je lichaam ontstaan, waaronder die van alcohol en suikerrijke voeding. Zeker in warme landen kan je lichaam 1,5 tot 2 liter per dag goed gebruiken.

Neem deze tips mee op vakantie! Op deze manier kun je genieten van al die heerlijke geneugten en toch controle houden over je gewicht. Want wat er niet bij komt, hoeft er ook niet van af!


Geniet ervan

Eén ding is zeker, je vakantie waar je zo lang naar hebt uitgekeken kan een heuse uitdaging zijn voor wat betreft je lijn. Probeer deze tips zoveel mogelijk toe te passen en vergeet vooral niet te genieten.


31 keer bekeken

Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22