Wat is het geheim van een gezonde leefstijl?


Je ziet ze vast ook wel in jouw omgeving. Mensen die ogenschijnlijk met alle gemak van de wereld gezond leven. Ze zien er goed uit, zitten lekker in hun vel, ze bruisen van energie en voelen zich fit. Juist, maar hoe doen ze dat nou? Je ziet dat ze het taartje bij de koffie meestal overslaan, je weet dat ze regelmatig sporten, maar hoe zet jij nou die stap naar een gezonde leefstijl?


Dat is de vraag die mij regelmatig gesteld wordt. Want niks is moeilijker dan van de ene op de andere dag heel anders te gaan eten dan je gewend bent, laat staan om anders te gaan leven. Als je er zo naar kijkt, dan heb je meteen onze valkuil te pakken. We willen vaak te veel. Het liefst moet alles van de ene op de andere dag geheel anders en zijn we zwaar teleurgesteld in onszelf als we binnen een mum van tijd weer teruggevallen in ons oude patroon. Eén ding is zeker, voor de meesten van ons werkt zo’n rigoureuze aanpak niet.

Ik vertel je graag hoe ik het gedaan heb en hoe het de vrouwen die ik begeleid lukt om naar een gezonde leefstijl te groeien. Het is namelijk een groeiproces. Stap voor stap pas je bepaalde aspecten aan in je leefstijl. Neem er de tijd voor.


Doelen stellen

Een eerste belangrijke stap is dat je voor jezelf bepaalt wat je wil veranderen en waarom. Wat wil je zijn en hoe wil je je voelen en waar wil je juist van af? Schrijf het heel gedetailleerd op en bepaal wat er voor nodig is om je doelen te realiseren. Gooi vooral niet alles in één keer om en besef je dat de basis van je goed voelen vrijwel altijd te vinden is in je voedingspatroon. Er zit veel waarheid in “je bent wat je eet” zeker als het gaat om hoe je je voelt, of je genoeg energie hebt om gemakkelijk door de dag te komen. Dus begin altijd bij je voeding.


Steeds hetzelfde eten

Als ik kijk naar de verschillende eetdagboeken van mijn cliënten, dan valt mij op dat ze geneigd zijn om vaak hetzelfde te eten. Weet je wat zo interessant is? eigenlijk doen mensen met een gezonde leefstijl dat ook. Niet iedere dag precies hetzelfde, maar er is wel een bepaald patroon zichtbaar. Het grote verschil zit ‘m in wat ze eten. Bij hen zie ik vaak veel groenten en fruit, voldoende eiwitten en gezonde vetten. Bij vrouwen die ik begeleid zie ik in het begin vaak (te) veel snelle koolhydraten, zoals brood, witte rijst, frisdrank, koekjes, alcohol, tussendoortjes, pasta en kant-en-klaar maaltijden. Producten waarvan je steeds meer honger krijgt, in plaats van dat ze verzadigen en die jouw lichaam eerder energie kosten dan dat ze energie geven. Daarnaast halen ze vrij zelden het minimum aan eiwitten dat ze nodig hebben en ook de gezonde vetten worden vaak vergeten.


Een gewoonte opbouwen

Als je steeds ongeveer hetzelfde eet, dan wordt het een gewoonte. Dat geldt natuurlijk ook als je gezonde(re) keuzes maakt. Je hoeft er dan niet meer over na te denken, als je het maar vaak genoeg doet. Ik weet het, in het begin is het echt even zoeken naar alternatieven voor brood, mayonaise en je favoriete pastarecept, maar na verloop van tijd wordt dat steeds makkelijker. Je hebt een nieuw “repertoire” aan heerlijke recepten opgebouwd en dan is gezond en gevarieerd eten echt gemakkelijk.


Stap voor stap

Ook je voedingspatroon hoeft niet in één keer om. Ik adviseer je om met het ontbijt te beginnen. Een stevig ontbijt is namelijk de perfecte basis voor je dag, je hebt minder snel een rammelende maag en ook de snaai-buien worden drastisch minder. Als je ontbijt staat als een huis, dan ga je verder met de lunch en als laatste pak je het avondeten aan.


Suikervrij

Wat je wel enorm gaat helpen is dat je meteen je suikerconsumptie drastisch vermindert. Dat gaat het beste “cold turkey”. Prik gewoon een dag en laat je door je ego niet op andere gedachten brengen. Ik bedoel die smoesjes die door je hoofd schieten als “dit is niet het juiste moment” of “het lukt je toch niet”. Het zijn vaak van dit soort gedachten die ons weerhouden om onze dromen te verwerkelijken. Laat je niet van je plan brengen en ga ervoor! In het begin kun je wat ontgiftingsreacties ervaren, zoals vermoeidheid, hoofdpijn of een slecht humeur, maar na een paar dagen gaat dat over en begin je merken dat je trek in zoet drastisch afneemt.


Gezond voedingspatroon met variatie

Na verloop van tijd heb je voor al je maaltijden gezonde opties gevonden die je lekker vindt en in je drukke leven passen. Je krijgt er plezier in om nieuwe producten uit te proberen en met de seizoenen mee te eten. Het toverwoord van gezond eten is namelijk variëren. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor drie verschillende ontbijtjes, maar je kunt ook de ingrediënten daarvan wijzigen. Als je dat beheerst, dan kun je stellen dat je voedingspatroon voorgoed gewijzigd is en dat dit nu echt je basis is geworden.


Meer aandacht voor jezelf

Uiteindelijk komt het erop neer dat je goed voor jezelf zorgen, de hoogste prioriteit geeft. Sommige vrouwen vinden dat wat egoïstisch klinken. Vind jij dat ook? Probeer het dan eens vanuit een ander oogpunt te bekijken: hoe beter jij in je vel zit, hoe beter jij je leven kunt leven en voor anderen kunt zorgen. Het begint altijd bij jezelf.


Ik vraag je dan ook om structureel ruimte te maken in je agenda voor ontspanning, leuke dingen doen met vriendinnen en te gaan sporten. Twee tot drie keer in de week flink trainen is zo goed voor je. Vaak is het ’t eerste wat uit onze drukke agenda geschrapt wordt, terwijl het feitelijk het belangrijkste is.


De laatste pijler is een positieve mindset en dat begint met zelfliefde en dankbaar zijn. Heb compassie voor jezelf en wees niet te streng. Keur jezelf niet meteen af als het niet meteen lukt, want je op reis naar een gezonde leefstijl kom je pieken en dalen tegen, dat is zeker. Ook kom je jezelf regelmatig tegen. Dat kan heel confronterend zijn, maar uiteindelijk gaat het maar om één ding: jij bent op weg naar de beste versie van jezelf.


Kun je hulp gebruiken?

Ben jij zover dat je die knop wilt omzetten en er vol voor wilt gaan om jouw gezonde leefstijl te bereiken? Dat is geweldig! Je kunt het helemaal zelf doen, alleen is de kans dan vrij groot dat je op een gegeven moment blijft hangen of weer terugvalt, omdat je niet het hele plaatje in ogenschouw neemt. Denk alleen maar aan je hormonen die hier ook wat over gaan zeggen. Ik heb verschillende programma’s ontwikkeld om je hierbij optimaal te kunnen helpen. Wil je er meer over weten of wil je graag je persoonlijke situatie aan mij voorleggen? Maak dan vandaag een afspraak met me voor een gratis sessie. Je krijgt dan in ieder geval antwoord op je prangende vragen en je krijgt meer duidelijkheid op hoe jij het ’t beste kunt aanpakken.



0 keer bekeken

Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22