Help! Ik heb een opvlieger

Bijgewerkt: mrt 6



Een van de meest bekende symptomen van de overgang is toch wel de opvlieger. Ik weet nog goed toen ik er last van begon te krijgen en ik mij met volle verbazing afvroeg wat er met mij gebeurde.


Het was tijdens een vergadering op mijn werk en een beetje onzeker keek ik om mij heen: “heeft iedereen het nu zo heet of ben ik de enige?” Ik voelde een golf van warmte van mijn middel naar mijn hoofd schieten. Mijn hart ging als een razende tekeer en het zweet stond op mijn vuurrode voorhoofd.. Ik vond het verschrikkelijk.


Waardoor ontstaat een opvlieger?

Ik heb er een paar jaar last van gehad en ging er op een gegeven wat genuanceerder naar kijken. Want als je er meer over weet, dan kan je het ook wat makkelijker ondergaan. Op een gegeven moment zei ik “mijn thermostaat is van slag, en liep weer vrolijk door”.


In de overgang gebeurt er hormonaal heel veel in ons lichaam, zoals de daling van het geslachtshormoon oestrogeen. Het gebied in je hersenen dat onder andere je lichaamstemperatuur regelt, de hypofyse, raakt door deze schommelingen van slag.


Tijdens een opvlieger stijgt de temperatuur van je lichaam met zo’n 3 graden Celsius. Dat is best veel als je kijkt naar de nulzone. Dat is de temperatuurszone waarbinnen schommelingen getolereerd worden en niet worden gecorrigeerd. Als voorbeeld: schommelingen van 0,4 graden Celsius zijn normaal. Vrouwen met een dalend oestrogeen hebben een veel smallere en soms afwezige nulzone. Iedere keer dat de lichaamstemperatuur iets stijgt, bijvoorbeeld door een kopje koffie, inspanning of emotie, wordt een opvlieger uitgelokt.


Je lichaam denkt op deze momenten dat je oververhit bent en zet meteen het afkoelmechanisme in werking: zweten. Zodra het lichaam ontdekt dat afkoelen niet nodig is, komt er een einde aan de opvlieger.


Wat kun je doen?

Een ding werd me al snel duidelijk, ik ben zeker niet de enige vrouw die met dit fenomeen te maken heeft. Maar liefst 75% van de vrouwen in de overgang krijgen hier in meer of mindere mate last van. Hetzelfde geldt voor nachtelijk transpireren.


Ik ben niet alleen ervaringsdeskundige van opvliegers (en andere overgangsklachten), maar heb er inmiddels heel veel over geleerd en gelezen. In eerste instantie leerde ik er slim mee om te gaan:

  • Ik kies voor luchtige kleding. Mijn hals is vrijwel altijd onbedekt en ik kies het liefst voor natuurlijke stoffen;

  • Ik draag kleding in laagjes, zodat ik wat kan uitdoen als het warm wordt;

  • Het drinken van een glas koud water heeft mij vaak geholpen. Of een nat doekje in mijn nek.


Kies voor de juiste voeding & leefstijl

Veruit de grootste stappen heb ik gezet toen ik bepaalde voeding ging minderen, zoals suikerrijke voeding, koffie en wijn. Wat een opvlieger kan veroorzaken is echter persoonlijk.

Als orthomoleculaire voedings- en suppletieadviseur weet ik inmiddels welke voeding een hele gunstige uitwerking heeft op overgangsklachten en welke supplementen vaak helpen.


Het lijkt wel alsof je lichaam in deze periode meer aandacht nodig heeft en het een soort van signaal afgeeft dat we beter voor onszelf moeten gaan zorgen. Of het nu voeding is, meer bewegen en ontspannen of stress verminderen. Het helpt allemaal.


Tegenwoordig begeleid ik bijna dagelijks vrouwen die last hebben van overgangsklachten en gaat het natuurlijk niet alleen om opvliegers. Veel vrouwen komen met klachten, maar weten nog niet dat er een verband kan worden gelegd met de overgang. Denk aan:


  • Gewrichtsklachten

  • Spierpijn

  • Slapeloosheid (slechte slaap)

  • Hartkloppingen

  • Depressie

  • Minder zin in seks (lager libido of sekslust)

  • Duizeligheid

  • Stemmingswisselingen

  • Migraine en hoofdpijn

  • Veranderde eetlust (minder eten of juist overeten)

  • Veranderende vetverdeling (meer buikvet). Het komt meer op de buik te zitten en minder op de benen en billen.

  • Aankomen (gewichtstoename)

  • Pijnlijke borsten

  • Zware benen

  • Rusteloze benen (restless legs)

  • Krampen in voet, kuit en hamstrings

  • Haaruitval, droog haar

  • Verandering in stoelgang

  • Droge huid, ogen of mond

  • Concentratieproblemen

  • Botontkalking (osteoporose)

  • Acne

  • Verhoogde bloeddruk.


Deze a-typische klachten kunnen door de overgang veroorzaakt of verergerd worden. Er kan ook een andere oorzaak of combinatie van oorzaken zijn. Wanneer de andere oorzaken uitgesloten zijn dan wordt de klacht veroorzaakt door de overgang.


De overgang duurt gemiddeld zo’n zes tot acht jaar van je leven. Het is dan ook echt de moeite waard om er iets aan te doen als je er last van hebt. Het komt er vaak op neer dat je bepaalde aspecten van je huidige leefstijl mag aanpassen. Dat klinkt in eerste instantie misschien niet zo fijn, maar je krijgt er wel heel veel voor terug.


Wil je er minder last van hebben?

Soms duurt het even voordat je echt zover bent dat je die stap wilt nemen. Je hebt zelf al van alles geprobeerd, maar een goed resultaat blijft uit. Wil jij af van je klachten en je gewoon weer prettig voelen? Maak dan een afspraak voor een gratis sessie, waarin we kunnen inzoomen op jouw persoonlijke situatie. Ik geef je graag advies en tips waarmee je verder kunt komen.

·



88 keer bekeken

Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22