Hoe kom je ongeschonden door de feestdagen?

Bijgewerkt: 14 aug 2019


Het is zo ver, de feestdagen staan voor de deur! De laatste weken van het jaar staan vaak in het teken van gezelligheid, samenzijn met je dierbaren en lekker & veel eten. Het is ook de tijd van een overvolle agenda met leuke, maar ook ‘n paar verplichte nummers. Het komt er vaak op neer dat we meer eten en drinken dan gebruikelijk en dat gaat niet altijd zonder vervelende bijeffecten!


Een pepernootje hier, een bitterballetje daar, een extra wijntje..


De vraag die mij op dit moment het meeste wordt gesteld is dan ook "hoe kom je door deze periode van overvloed zonder dat je meteen kilo’s aankomt?" Tja, dat is niet zo makkelijk, want je wilt toch ook graag genieten! Ik geef je graag 8 essentiële tips die jou hierbij helpen:


1. Maak het zelf

Kies voor pure en onbewerkte ingrediënten en ga op zoek naar recepten met veel verschillende groenten, vis of gevogelte en bijvoorbeeld quinoa of zilvervliesrijst. Het lijkt soms veel werk, maar als je er eenmaal wat handigheid in krijgt, dan word je al snel beloond met overheerlijke gerechten. Zo vermijd je de kant-en-klare sauzen, pakjes en bakjes die ons dik maken, omdat er vaak zoveel verborgen suiker in zit.


2. Kies slim

Ga je ergens op bezoek of naar een restaurant, kies dan slim. Ga voor een extra portie groenten, neem vis, kip of schaaldieren en laat de pasta’s, het brood, de dikke sauzen vooral staan.


3. Drink veel water

Als je vaker een glaasje alcohol drinkt, neem er dan een glaasje water bij. Zo wordt de alcohol snel verdund en makkelijker afgevoerd. Neem 20 minuten voor de maaltijd een flink glas water, want zo nemen je hongergevoelens af en eet je minder.


4. Doe rustig aan met tussendoortjes en hapjes

Vrijwel overal waar je komt start je eerst met een lekker drankje en een hapje. Heel lekker en feestelijk allemaal, maar voordat je het weet heb je al heel wat binnen gekregen en dat telt aardig op! Hou bij wat je eet, prop het niet gedachteloos naar binnen en sla ook af en toe eens iets over.


5. Pas op, alcohol bevordert eetlust


Alcohol zelf is al flink calorierijk, maar het heeft nog meer nadelen. Van alcohol krijg je namelijk trek en ga je meer eten. Na een paar wijntjes vervagen de grenzen en maakt het je minder uit hoeveel en wat je eet. Het gevolg daarvan is vaak dat je daarna vol met schuldgevoelens constateert dat je veel te veel gegeten (en gedronken) hebt.


6. De verleiding van de toetjes

Toetjes zijn voor veel mensen onweerstaanbaar. Als jij het ook vrijwel onmogelijk vindt om het toetje over te slaan, neem dan een half toetje door het met iemand te delen of gewoon minder op te scheppen. En als je kunt kiezen, neem dan een toetje met fruit, yoghurt, pure chocola of sorbetijs en vermijd slagroom, roomijs, zoete taartsoorten en mascarpone.


7. Durf NEE te zeggen!

Ken je dat vervelende gevoel als je tegen heug en meug iets opeet of drinkt, terwijl je er helemaal geen zin in hebt? Het heeft bij mij jaren geduurd voordat ik besefte dat ikzelf de enige “verliezer” was. Tegenwoordig weet ik wel beter en adviseer ik jou in zo’n geval altijd een portie “gezond egoïsme”. Kies voor jezelf, zeg gewoon “nee, dank je. Ik sla even over”. Laat je vooral niet vermurwen onder de druk van anderen.


8. Balanceer

Het is altijd goed om de dagen waarop je veel eet en drinkt te compenseren met een rustig dagje daarna. Sla dan gerust eens het ontbijt over of neem alleen een soepje als avondeten. Zo heeft je spijsvertering weer even wat rust na een dag (en nacht) hard werken. Het is vaak een kwestie van de balans vinden tussen de verschillende dagen.


Tot slot, blijf vooral genieten van deze bijzondere tijd van het jaar!



0 keer bekeken

Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22