Is stress een dikmaker?

Bijgewerkt: 18 jul 2019



Wie heeft het nou niet tegenwoordig? Stress..

In deze tijd waarin we zoveel ballen in de lucht moeten houden.

Waar alles zo snel gaat en je de informatiestroom amper kunt bijhouden.


Bijna iedereen die ik in mijn praktijk spreek heeft last van chronische stress. Soms hebben ze het niet eens door, want we zijn zo gewend geraakt aan de hoge niveaus van stress. Het is niet alleen een te hoge werkdruk of je zorgen over je familieleden. Voor je lichaam kan stress ook zitten in de verkeerde voeding, een verstoord dag- en nachtritme, een ziekenhuisbezoek, dagelijkse files, te weinig sporten of je machteloos voelen. Bij langdurige stress wordt op den duur alles stressvol, zelfs de kleine dingen. Veel voorkomende symptomen bij te veel stress zijn:

  • Je opgejaagd voelen

  • Slaapproblemen

  • Moeite met opstaan

  • Moeite met afvallen

  • Overeten

  • Veel trek in zoetigheid

  • Niet door de dag kunnen komen zonder koffie

  • Snel geïrriteerd raken

  • Slecht voor onze lijn

Bij stress maakt ons lichaam het hormoon cortisol aan. Cortisol zorgt ervoor dat snelle energie in de vorm van glucose beschikbaar komt. Je lichaam wordt gereed gemaakt om in actie te komen. Dat is de reactie van je lichaam op stress, we gaan vechten of vluchten. Als je fysiek niet in actie komt door bijvoorbeeld heel hard te gaan rennen of voor je leven te gaan vechten, dan wordt deze boost van glucose niet gebruikt, maar opgeslagen als vetcellen.

Daarom is stress wel degelijk een dikmaker. Als jij verlangt naar je natuurlijke gewicht en daar ook inspanningen voor doet, neem dit dan mee. Kijk in hoeverre stress een belangrijke factor voor je is en zorg voor voldoende momenten om de stress te verlagen. Er zijn overigens ook mensen die afvallen bij stress doordat ze geen brok meer door hun keel krijgen, iedereen reageert weer anders.


Slecht voor onze gezondheid

Cortisol is ook het hormoon dat je ’s ochtends wakker maakt en samen met melatonine je dag- en nachtritme bepaalt. Je hebt cortisol nodig om goed te functioneren. Als je bijnieren gedurende een lange periode voortdurend veel cortisol moeten aanmaken, dan kunnen ze op een gegeven moment uitgeput raken. Dat kan uiteindelijk leiden tot burnout-achtige klachten. Cortisol zorgt niet alleen voor stijgingen van je bloedsuikerspiegel, ook je bloeddruk kan ervan

omhoog gaan.


Je schildkier

Als gevolg van te hoge of te lage cortisolwaarden, kunnen andere hormonen uit balans raken, zoals het schildklierhormoon. Je schildklier kan namelijk besluiten om je bijnieren te beschermen door je stofwisseling te vertragen zodat je ’t weer wat rustiger aan gaat doen. Vaak zie je bij mensen met chronische stress dat ze ook symptomen van een vertraagde schildklier vertonen.


Wat te doen?

Stress verminderen is dus heel belangrijk voor je gezondheid, je figuur en je vitaliteit. Vandaar dat het echt zaak is om momenten in je drukke agenda te plannen voor ontspanning, leuke dingen doen en vaak te sporten. Wil je meer weten over hormonale disbalansen en wat je er met gezonde voeding & leefstijl aan kunt doen? Maak een afspraak met mij voor een gratis & vrijblijvend kennismakingsgesprek.



0 keer bekeken

Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22