Minder eten & meer bewegen, waarom werkt het niet?


Hoe kan dat toch? Regelmatig spreek ik vrouwen die graag willen afvallen, maar om de één of andere reden lukt het hen niet. Het is heel frustrerend, ze doen enorm hun best, maar blijven op een bepaald gewicht hangen of er komt zelfs gewicht bij. Op een gegeven moment wil je die weegschaal gewoon het raam uitgooien..


Wie kent ‘m niet? de zogenaamde succesformule “minder eten & meer bewegen” en overtollige kilo’s verdwijnen als sneeuw voor de zon. In de praktijk blijkt het echter voor veel vrouwen anders uit te pakken. Vandaar dat ik ‘m voor je ga uitdiepen.


Eet je voldoende?

Als ik vrouwen spreek over wat zij op ’n dag eten, dan is dat regelmatig eerder te weinig dan te veel. Had je misschien niet gedacht hé? Ze hebben in de loop der jaren een vast eetpatroon ontwikkeld van zo’n zes kleine(re) maaltijden op een dag en af en toe een wijntje. Bewegen doen ze ook, ze wandelen en fietsen regelmatig en ze gaan een tot twee keer per week naar de sportschool. “Ik leef toch gezond en toch gebeurt er niks” is dan een vaak genoemde klacht.


Waarom werkt het niet?

De reden waarom minder eten – meer bewegen op de lange termijn voor bijna niemand werkt, komt doordat je lichaam veel ingewikkelder in elkaar dan dat. Neem je schildklier, die met behulp van het schildklierhormoon onder andere de snelheid van je verbranding en je spijsvertering regelt. Op het moment dat je schildklier signaleert dat er te weinig voeding binnenkomt voor je basaal metabolisme in rust, oftewel de energie die je minimaal nodig hebt voor de “basiswerkzaamheden” van je lichaam, dan worden er maatregelen getroffen. Je metabolisme gaat op de spaarvlam en verbruikt vanaf dat moment vrij zuinig de energie die binnenkomt, de “vetopslagstand” gaat aan.


Daarnaast doet je lichaam er alles aan om toch meer voeding binnen te krijgen. Er komt ghreline (het “honger-hormoon”) vrij waardoor je maag gaat rammelen. Dat is vaak moeilijk te weerstaan.

De vraag is ook WAT je eet. Maken snelle koolhydraten onderdeel uit van je eetpatroon, zoals in brood, witte pasta, koekjes, ontbijtkoek, eierkoeken, muesli-repen of drink je frisdrank of alcohol? In dat geval is je suikerverbranding nog vrij actief. Je hebt te maken met schommelingen in de bloedsuikerspiegel, waardoor je onder andere je energielevel van topfit naar doodmoe kan gaan en je eerder geneigd bent om te snacken.


Bij schommelingen in je bloedsuikerspiegel is het hormoon insuline in je bloed aanwezig en in dat geval zal je lichaam zeker geen vet verbranden. Waarom zou het? Eerst moeten immers de suikers verwerkt worden.


Minder eten en meer bewegen is op de langere termijn vaak niet vol te houden en het werkt niet. Er is meer nodig.. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het niet gaat om minder eten, maar met name om anders eten! Ik heb een aantal tips over hoe je wel op een gezonde manier gewicht kunt verliezen, op een rijtje gezet.


1. Let vooral op je inname aan suiker en dat is waarschijnlijk moeilijker dan je denkt. Want het gaat verder dan het schrappen van suiker in je koffie of het stukje taart op een verjaardag. Suiker zit verwerkt in heel veel levensmiddelen en met name die verborgen suikers kunnen op een dag flink oplopen. Let ook op zetmeelrijke voeding, zoals aardappelen en granen (tarwe, spelt, rijst), want zetmeel wordt in je lichaam omgezet in suiker.

2. Wees niet bang voor vet. Dat je vooral vet-loos moet eten is echt een verkeerde opvatting en meer een slimme marketingstunt. Je lichaam heeft gezonde vetten keihard nodig voor de aanmaak van hormonen en je hersenen bestaan voor bijna 60% uit vet. Het eten van essentiële vetten helpt je bij afvallen, ja echt! Je hebt vet nodig om vet te kunnen verbranden. Natuurlijk zijn er ongezonde vormen van vet die je moet zien te vermijden. Dat zijn met name de transvetten, die zorgen ervoor dat je aderen en vaten stugger worden. Je vindt ze in veel industrieel bewerkte producten in de vorm van plantaardige oliën (op het etiket lees je: gehard vet, transvet, gehydrogeneerde vetten, plantaardige olie).


3. Drink zo’n 1,5 liter water per dag. Als je voldoende water drinkt, dan heb je veel minder trek in voeding. Het zorgt ervoor dat je spijsvertering lekker werkt en dat gifstoffen je lichaam kunnen verlaten. Als je je op een gegeven moment wat flauw en duf voelt, dan kan dat te maken hebben met een watergebrek. Wij interpreteren zo’n signaal vaak als een tekort aan voeding, maar het is vaak een tekort aan water. Je bloed wordt dikker en trager als je te weinig water drinkt. Je cellen krijgen daardoor minder zuurstof waardoor je energiepijl daalt. Je lichaam heeft dan ook meer moeite met de afvoer van gifstoffen. Drink daarom zo’n 7 flinke glazen water, verdeeld over de dag voor optimale werking van je lichaam.


4. Neem de tijd als je eet. Een goed werkende spijsvertering helpt je bij het bereiken van je natuurlijke gewicht en dat begint met goed kauwen! Als je onvoldoende kauwt, dan heeft je spijsvertering moeite met op gang komen. Je maag produceert dan te weinig maagzuur en dan gaan de te grote voedselbrokken zo door naar je darmen. Dit kan de oorzaak zijn van klachten als obstipatie, een opgeblazen buik en winderigheid. Ik heb mijzelf inmiddels het volgende aangeleerd: als ik denk dat ik mijn hap kan doorslikken, dan kauw ik nog 5x extra.


5. Sla je ontbijt niet over. Het is eigenlijk het makkelijkste wat je kunt doen om gewicht te verliezen, de dag beginnen (tijdstip maakt niet zoveel uit) met een stevig ontbijt. Uit onderzoeken blijkt keer op keer dat een eiwitrijk ontbijt enorm helpt als je wilt afvallen. Een goed ontbijt is een stevige basis van de dag. Je hebt minder honger, je bent minder moe en je zult veel minder last hebben van snaai-buien.


6. Beweeg & train effectief. Zorg ervoor dat je eetpatroon staat als een huis en dat je goed in de voedingsstoffen komt te zitten. Dan is het tijd om je beweging onder de loep te nemen. Beweeg zoveel mogelijk door regelmatig de trap te nemen of de fiets te pakken in plaats van de auto. Hoe zorg je ervoor dat je goed in de spieren blijft zitten? Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer energie je lichaam kan verbruiken. Een paar keer in de week effectieve krachttraining helpt je daarbij.


Help, hoe doe ik dat allemaal?

Misschien denk je wel, “leuk die tips, maar ik kom er toch niet helemaal uit”. Zo maar je voedingspatroon wijzigen, daar komt best veel bij kijken. Niet alleen moet je op zoek naar andere recepten, maar hoe doe je dat nou in familie verband? Je hebt een druk leven en niet veel tijd om uren in de keuken te staan. Daarnaast, hoe doe je dat als je gaat uiteten of op je werk, feestjes en andere leuke gelegenheden? Hoe word je mentaal zo sterk dat je suiker echt laat staan?


Speciaal om jou daarbij te helpen, heb ik verschillende programma’s ontwikkeld waaronder Hormonen in Balans. Ik begeleid je persoonlijk naar naar jouw doel. Heb je specifieke vragen of wil je er meer over weten wat bij jou past? Maak dan een afspraak voor een gratis sessie. Dat kan heel gemakkelijk via skype of in mijn praktijk.



19 keer bekeken

Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22