Mooi ouder worden doe je zo!

Bijgewerkt: 18 jul 2019

In de afgelopen week vierde ik mijn 55e verjaardag. Alhoewel ik er verder nauwelijks aandacht aan besteed, neem ik wel even de tijd om na te denken over wat het voor mij betekent.  Er gaat een stemmetje door mijn hoofd “nou, je gaat flink richting de 60!” Vroeger was er dan een lichte paniekaanval door mijn lichaam geschoten, maar nu moet ik er een beetje om lachen.

Want de wijze waarop je ouder wordt kan je voor een flink deel zelf bepalen. Natuurlijk, je genen spelen ook een rol, maar toch vind ik het verbluffend hoeveel invloed je er zelf op hebt. Als je goed voor jezelf zorgt, dat betekent een jaartje erbij nauwelijks iets. Je voelt je goed, je bent lekker bezig, je geniet volop van de tijd die jou is gegeven.

Wat zijn nou essentiële leefregels waarmee je mooi ouder wordt? Dat zijn er natuurlijk heel veel en toch kun je ze samenvatten tot een stuk of vijf:


1.            Beweeg lekker veel

We zitten veel te veel en over het algemeen bewegen we steeds minder als de leeftijd toeneemt. “Geen tijd” hoor je dan. Maar om je gewrichten en spieren soepel te houden en je spierkracht op peil te houden, is het toch wel heel belangrijk dat we twee, drie keer in de week ons flink inspannen. Met name krachttraining en High Intensity Interval Training (HIIT) zijn heel goed voor je. Wat echter heel belangrijk is, is dat je iets vindt wat je leuk vindt. Niet tegen heug & meug naar de sportschool, maar salsadansen kan ook! Pak wat vaker de fiets en maak een wandeling. Op deze manier kom je ook aan je broodnodige ontspanning en het vermindert stress.


2.            Je bent wat je eet

Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen. De suikers in je voeding afbouwen en veel meer groente en fruit eten. Op deze manier voed je je lichaam met stoffen die het nodig heeft om het zelfhelend vermogen aan te zetten en ontstaan er minder snel tekorten. Want juist die tekorten aan voedingsstoffen en de overdaad aan suiker maken dat ons lichaam sneller veroudert dan nodig is. Rimpels, spierafbraak, overtollig gewicht wat er maar niet af wil, lichamelijke klachten, vermoeidheid en ga zo maar door. Vanaf ons 40ste kunnen we vaak ook wat extra’s gebruiken in de vorm van supplementen. Zo neem ik een goede multi-vitamine als basis en is het bijna nooit overbodig om deze aan te vullen met magnesium (zeker als je een stressvol leven hebt), visolie en vitamine C.


3.            Zorg voor voldoende slaap

Geef je lichaam de ruimte om te herstellen, stress af te bouwen en belangrijke hormonen aan te maken. Als wij slapen, dan is ons lichaam heel hard bezig. Vandaar dat het zo belangrijk is om iedere nacht 7 tot 8 uur te slapen. Niet alleen voel je je dan ’s ochtends lekker energiek en uitgeslapen, maar je lichaam heeft ook weer op kunnen laden.


4.            Hello sunshine!

Slim omgaan met zon heeft niet alleen als voordeel dat je een leuk tintje hebt, maar het gaat mij vooral om de aanmaak van vitamine D. Je kunt vitamine D ook via bepaalde voeding binnenkrijgen, zoals vette vis, maar de veruit beste bron is toch echt de zon. Vitamine D is echt essentieel voor een optimale gezondheid! Vitamine D is bij heel veel processen in ons lichaam betrokken. Zo kan het bijvoorbeeld botontkalking helpen voorkomen en kan het je fysieke kracht in je armen en benen vergroten. Optimaal vitamine D produceren kan je lichaam als het blootgesteld wordt aan zonlicht. Dus niet alleen je hoofd en handen, maar je moet een groot deel van je lichaam eraan blootstellen. In ons land is het niet zo makkelijk om voldoende zonlicht te krijgen. Als de zon volop schijnt, dan is het beste wat je kunt doen 5 – 10 minuten in de zon zonder zonnebrandmiddel en je daarna pas insmeren.



5.            Weet wat je wil!

Herken je haar ook? De zelfbewuste vrouw die weet wat ze wil en waar ze voor staat? We worden dan wel wat ouder, maar dit is wel een hele mooie gave van de 40+ vrouw. Vaak zijn vrouwen vele jaren bezig met de mensen om zich heen en is “het erbij horen” nog zo belangrijk. Maar naarmate de oestrogenen wat lager worden, dan verschijnt de vrouw die daar wat minder mee heeft en zich een beetje naar binnen keert.  Je gaat op zoek naar de antwoorden op vragen als “wie ben ik” en “wat wil ik”. We brengen wat meer focus aan in ons leven, we willen meer tijd voor onszelf en de dingen die voor ons belangrijk zijn. Dat maakt ons uniek, super interessant en o zo mooi!



0 keer bekeken

Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22