Waarom drie keer eten op een dag veel beter voor je is


Ze zijn bijna niet meer weg te denken uit ons leven, de tussendoortjes. Ze zijn bedacht door een slimme marketeer in de jaren ’50 van de vorige eeuw om de omzet in de levensmiddelenindustrie te verhogen. Ook doordat wij met onze voeding steeds meer suikers binnenkrijgen, kunnen wij niet meer zonder.


Is zes (of meer) keer eten per dag goed voor ons? Nee. Heeft ons lichaam het nodig? Nee.


Waar komt het vandaan?

Ik spreek uit eigen ervaring, want jaren geleden heb ik menig dieet gevolgd om van mijn overtollige kilo’s af te komen. Als ontbijt twee crackers met slankie, om 10.30 uur een eierkoek en om 13.00 uur twee bruine boterhammen met magere kaas. Om 15.00 uur voelde ik mij altijd zo moe en beroerd van de honger dat ik bijna moest flauwvallen. Toch werd mij verteld dat ik bij de vijf tot zes kleine maaltijden per dag moest blijven om mijn motortje aan te houden.


Kijk, uiteindelijk viel ik er best iets van af, maar dat kwam doordat ik over de dag heen te weinig calorieën binnenkreeg en mijn lichaam waarschijnlijk vocht en spiermassa ging opofferen. Ik hield het in ieder geval niet langer dan twee weken vol en ik weet nu waarom. Ik hoor echter nog regelmatig dat voedingscoaches iemand adviseren om vaker dan drie keer op een dag te eten, terwijl er al zoveel onderzoek is gedaan dat minder vaak eten veel beter voor ons is.


Wij zitten op de suikerverbranding

Vrijwel iedereen krijgt - bewust of onbewust - dagelijks te veel suikers binnen. Dat betekent dat je lichaam als energiebron voornamelijk die suikers gebruikt. Want te veel suiker in je bloed is ronduit gevaarlijk voor je lichaam doordat de bloedsuikerspiegel flink stijgt. Vandaar dat de suikers in je bloed met behulp van het hormoon insuline snel worden opgeslagen in je spieren en lever. Zitten die vol, dan wordt de rest opgeslagen als vetweefsel. Vandaar dat het hormoon insuline ook vaak het vetopslag-hormoon wordt genoemd.


Je voelt de pieken en dalen in je bloedsuikerspiegel

Als jij om de zoveel uur eet, dan moet je lichaam steeds insuline aanmaken om de suikers te verwerken. Elke keer ontstaat er een piek in je bloedsuikerspiegel, die automatisch gevolgd wordt door een dal (je bloedsuikerspiegel is dan te laag) en dat laatste voel je doordat je ’n beetje gaat trillen, zweten of een lichte hoofdpijn krijgt. Door die snelle wisselingen in je energieniveau nijg je er sneller naar om weer wat zoets te kiezen en neemt je behoefte aan eten alleen maar toe.


Ik noem de suikerverbranding daarom vaak een onrustige kachel. Het lijkt wel alsof je een blad papier in de open haard gooit. Je wordt er doorgaans heel moe van en het is heel lastig om op gewicht te blijven. Want één ding is zeker: op het moment dat je insuline in je bloed hebt, dan kun jij alleen vet opslaan en geen vet verbranden.


Het grote voordeel van de vetverbranding

Op het moment dat je je suikerinname drastisch verlaagt, dan komen er in principe te weinig suikers binnen voor je energiehuishouding. Op deze manier dwing je je lichaam om met die andere energiebron aan de slag te gaan: ja, de vetten en je vetopslag. Ook als je helemaal niet als doel hebt om kilo’s kwijt te raken is dit een veel prettigere en rustigere verbranding.


Eenmaal op de vetverbranding heb je aan drie volwaardige maaltijden meer dan genoeg. Ik zal je zeggen dat ik nog maar heel zelden dat intense gevoel van honger beleef. Sterker nog, met alle gemak zou ik zo een maaltijd over kunnen slaan. Iets waar je bij de suikerverbranding niet aan zou moeten denken..


Andere voordelen van drie maaltijden per dag

  • Je veroudert minder snel: eigenlijk zijn wij gemaakt voor schaarste op het gebied van voeding, in plaats van overvloed. We hoeven helemaal niet zo vaak te eten, want elke keer moet je spijsvertering (en immuunsysteem) aan en daardoor slijt je uiteindelijk sneller.

  • Het is goed voor je lijn: je krijgt aan de ene kant minder suikers binnen en daarvoor in de plaats drie volwaardige maaltijden (eiwitten, langzame koolhydraten en gezonde vetten) met de voedingsstoffen die jouw lichaam nodig heeft om lekker in balans te zijn.

  • Je insulinegevoeligheid neemt toe: door alle suikers worden je lichaamscellen op een gegeven moment “doof” voor insuline. De suikers worden niet meer opgenomen en blijven in je bloedbaan zitten. Dit is de voorbode van insulineresistentie en Diabetes. Zonder al die suikers neemt de insulinegevoeligheid van je cellen weer toe.

  • Je hebt veel meer energie: een van de eerste positieve ontwikkelingen die mijn cliënten ervaren is de toename in energie. Dat komt niet alleen doordat zij hun lichaam zijn gaan voeden in plaats van alleen te vullen, maar spijs verteren kost ons lichaam veel energie en die blijft nu over voor andere dingen. Daarnaast is je energielevel veel constanter en beleef je niet meer van die dips.


Kom eens langs voor advies!

Wil jij meer weten over hoe jij de stap kunt zetten naar drie maaltijden en wat het jou kan opleveren? Maak dan nu een afspraak met mij voor een gratis sessie, waarin ik jouw vragen kan beantwoorden. Ik vertel je ook wat jij het beste kunt doen vanuit mijn perspectief met behulp van de juiste voeding, bewegen en mindset, zodat je de stappen die je zet ook daadwerkelijk in je leven kunt vastzetten. Hoe zou dat voor je zijn?





Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22