Waarom een dieet niet werkt

Bijgewerkt: apr 30


Vandaag sprak ik in mijn praktijk een vertwijfelde vrouw. Ze heeft alles geprobeerd om af te vallen en toch niet het gewenste resultaat bereikt. Sterker nog, ze verloor steeds wel wat kilo’s, maar in een mum van tijd zaten ze er weer aan. Vaak met wat extra kilo’s als bonus erbij. Vrouwen zoals zij spreek ik regelmatig. Het liefst zou ik daarom aan alle vrouwen uitleggen waarom diëten niet werken en wat je wel moet doen.


Je hebt vast wel eens gehoord van enkele van de vele diëten die in omloop zijn en de meeste daarvan zijn ronduit ongezond te noemen. Het komt er globaal op neer dat met name de gezonde vetten drastisch geschrapt worden omdat ze veel calorieën bevatten. Als je zo werkt, dan ga je de strijd aan tegen het krachtige overlevingsmechanisme van je lichaam en die strijd win je nooit.


Je lichaam neemt maatregelen

Door (veel) minder te gaan eten en het vermijden van calorierijke voeding, zou je misschien verwachten dat je vet gaat verbranden. Alleen je lichaam zit veel gecompliceerder in elkaar. Door het schrappen van de vetten verlies je namelijk de belangrijkste energieleverancier van je lichaam. Je lichaam constateert dat er te weinig energie binnenkomt en treft maatregelen. Want je lichaam wil maar één ding en dat is overleven.


Je overlevingsmechanisme activeert de spaarstand

Als er onvoldoende energie uit je voeding kan worden gehaald, zal het overlevingsmechanisme de energie eerst uit je glycogeenvoorraad halen: het overschot aan glucose dat opgeslagen ligt in de cellen van je spieren en lever. Ten opzichte van iedere gram glycogeen heeft je lichaam 4 gram vocht opgeslagen. Daarom val je de eerste week het meest af: die eerste kilo’s zijn 80% vocht en 20% glycogeen. Krijgt je lichaam nog steeds onvoldoende voeding dan worden eerst nog de eiwitten in je spieren aangesproken en tot slot pas je vetopslag.


Ondertussen heeft je lichaam gesignaleerd dat er blijkbaar hongersnood heerst, dus is je schildklier op de spaarstand overgegaan. Je lichaam kan namelijk prima overweg met schaarste; daar hebben je genen eeuwenlang ervaring mee. Je lichaam gaat steeds spaarzamer en efficiënter om met alle beetjes voeding) die het krijgt. Dit betekent minder gewichtsverlies terwijl je nog steeds op dieet bent. En als je hersenen en de rest van je lichaam op een gegeven moment snakken naar energie uit voeding is er geen houden meer aan: je gaat door de knieën bij de eerste de beste winkel die je tegenkomt.


Je valt niet blijvend af door minder te eten en vetten te vermijden

Ik weet het inmiddels zeker dat het zo niet werkt. Niet alleen doordat ik geregeld vrouwen adviseer om eerder meer dan minder te gaan eten, ik heb het zelf ervaren. Het gaat niet uitsluitend om de hoeveelheid calorieën die je dagelijks binnenkrijgt. Veel belangrijker is welke voedingsstoffen het zijn en of ze voldoen aan wat jouw lichaam nodig heeft om in balans te komen en te blijven. Volwaardige maaltijden met voor jou passende hoeveelheid aan eiwitten, langzame koolhydraten en gezonde vetten is daarbij een must.


Je schildklier heeft de hoofdrol

Het gaat er uiteindelijk om hoe snel jouw lichaam de binnengekomen voeding kan omzetten in energie die het kan gebruiken voor het goed functioneren van je hersenen, je hart, je lever, je bloedsomloop en ga zo maar door. Dit noem je de stofwisseling en wordt geregeld met behulp van schildklierhormoon. Het kan heel goed zijn dat deze werking bij jou iets vertraagd is:

  • Je stofwisseling staat als gevolg van jarenlange (crash)diëten in de overlevingsstand. Je lichaam gaat dan heel efficiënt om met iedere kruimel voedsel en een beetje overschot wordt direct opgeslagen als vet.

  • Je schildklier besluit om te vertragen omdat je bijnieren overbelast zijn door stress. Hierdoor wordt afvallen heel moeilijk.

  • Je spiermassa is te laag. Hierdoor wordt afvallen heel lastig, vandaar dat je spieren je hele leven goed moet blijven gebruiken, anders raak je ze kwijt.

  • Je stofwisseling vertraagt, heel simpel omdat je ouder wordt. Dat heeft gevolgen voor je eetpatroon..


Hoe moet het dan wel?

Het gaat erom dat je leert wat de juiste voeding voor je is om je schildklier weer het vertrouwen te geven dat er voldoende energie & voedingsstoffen binnenkomen om alle processen soepel te laten verlopen. Om je een idee te geven, dat is voor 80% niet de voeding die je in de supermarkt vindt..


Het is een proces dat nauw luistert en vanuit de verschillende facetten (voeding, bewegen, ontspanning, mindset) moet worden aangepakt. Het gaat er om dat je de verschillende stappen in je huidige leefstijl implementeert en daar zie ik het meestal fout gaan. Dat heeft niks te maken met een gebrek aan motivatie of doorzettingsvermogen. Je geeft je lichaam net niet de juiste voedingsstoffen of je brein wil niet mee. Wil je weten wat je moet doen om jouw doelen te bereiken? Maak dan een afspraak voor een gratis adviesgesprek en dan bespreken we jouw persoonlijke situatie.


Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22