Waarom een dieet niet werkt


Vandaag sprak ik in mijn praktijk een vertwijfelde vrouw. Ze heeft alles geprobeerd om af te vallen en toch niet het gewenste resultaat bereikt. Sterker nog, ze verloor steeds wel wat kilo’s, maar in een mum van tijd zaten ze er weer aan. Vaak met wat extra kilo’s als bonus erbij. Vrouwen zoals zij spreek ik regelmatig. Het liefst zou ik daarom aan alle vrouwen uitleggen waarom diëten niet werken en wat je wel moet doen.


Je hebt vast wel eens gehoord van enkele van de vele diëten die in omloop zijn en de meeste daarvan zijn ronduit ongezond te noemen. Het komt er globaal op neer dat met name de gezonde vetten drastisch geschrapt worden omdat ze veel calorieën bevatten. Als je zo werkt, dan ga je de strijd aan tegen het krachtige overlevingsmechanisme van je lichaam en die strijd win je nooit.


Je lichaam neemt maatregelen

Door (veel) minder te gaan eten en het vermijden van calorierijke voeding, zou je misschien verwachten dat je vet gaat verbranden. Alleen je lichaam zit veel gecompliceerder in elkaar. Door het schrappen van de vetten verlies je namelijk de belangrijkste energieleverancier van je lichaam. Je lichaam constateert dat er te weinig energie binnenkomt en treft maatregelen. Want je lichaam wil maar één ding en dat is overleven.


Je overlevingsmechanisme activeert de spaarstand

Als er onvoldoende energie uit je voeding kan worden gehaald, zal het overlevingsmechanisme de energie eerst uit je glycogeenvoorraad halen: het overschot aan glucose dat opgeslagen ligt in de cellen van je spieren en lever. Ten opzichte van iedere gram glycogeen heeft je lichaam 4 gram vocht opgeslagen. Daarom val je de eerste week het meest af: die eerste kilo’s zijn 80% vocht en 20% glycogeen. Krijgt je lichaam nog steeds onvoldoende voeding dan worden eerst nog de eiwitten in je spieren aangesproken en tot slot pas je vetopslag.


Ondertussen heeft je lichaam gesignaleerd dat er blijkbaar hongersnood heerst, dus is je schildklier op de spaarstand overgegaan. Je lichaam kan namelijk prima overweg met schaarste; daar hebben je genen eeuwenlang ervaring mee. Je lichaam gaat steeds spaarzamer en efficiënter om met alle beetjes voeding) die het krijgt. Dit betekent minder gewichtsverlies terwijl je nog steeds op dieet bent. En als je hersenen en de rest van je lichaam op een gegeven moment snakken naar energie uit voeding is er geen houden meer aan: je gaat door de knieën bij de eerste de beste winkel die je tegenkomt.


Je valt niet blijvend af door minder te eten en vetten te vermijden

Ik weet het inmiddels zeker dat het zo niet werkt. Niet alleen doordat ik geregeld vrouwen adviseer om eerder meer dan minder te gaan eten, ik heb het zelf ervaren. Het gaat niet uitsluitend om de hoeveelheid calorieën die je dagelijks binnenkrijgt. Veel belangrijker is welke voedingsstoffen het zijn en of ze voldoen aan wat jouw lichaam nodig heeft om in balans te komen en te blijven. Volwaardige maaltijden met voor jou passende hoeveelheid aan eiwitten, langzame koolhydraten en gezonde vetten is daarbij een must.


Je schildklier heeft de hoofdrol

Het gaat er uiteindelijk om hoe snel jouw lichaam de binnengekomen voeding kan omzetten in energie die het kan gebruiken voor het goed functioneren van je hersenen, je hart, je lever, je bloedsomloop en ga zo maar door. Dit noem je de stofwisseling en wordt geregeld met behulp van schildklierhormoon. Het kan heel goed zijn dat deze werking bij jou iets vertraagd is:

  • Je stofwisseling staat als gevolg van jarenlange (crash)diëten in de overlevingsstand. Je lichaam gaat dan heel efficiënt om met iedere kruimel voedsel en een beetje overschot wordt direct opgeslagen als vet.

  • Je schildklier besluit om te vertragen omdat je bijnieren overbelast zijn door stress. Hierdoor wordt afvallen heel moeilijk.

  • Je spiermassa is te laag. Hierdoor wordt afvallen heel lastig, vandaar dat je spieren je hele leven goed moet blijven gebruiken, anders raak je ze kwijt.

  • Je stofwisseling vertraagt, heel simpel omdat je ouder wordt. Dat heeft gevolgen voor je eetpatroon..

Hoe moet het dan wel?

Het gaat erom dat je leert wat de juiste voeding voor je is om je schildklier weer het vertrouwen te geven dat er voldoende voeding binnenkomt waaruit energie gemaakt kan worden. Om je een idee te geven, dat is voor 80% niet de voeding die je in de supermarkt vindt.

Het is een proces dat nauw luistert en vanuit de verschillende facetten (voeding, bewegen, ontspanning etcetera) moet worden aangepakt. Daarnaast mag je deze stappen in je huidige leefstijl implementeren. Hier zie ik het meestal fout gaan. Je wil wel, maar het ontbreekt je aan een helder plan waarmee je de juiste stappen gaat zetten.


Workshop Versnel je Stofwisseling

De zoektocht naar hoe je het nou moet aanpakken is niet eenvoudig. Om je hierbij te helpen heb ik een workshop ontwikkeld, waarin ik je uitleg wat je moet doen om je stofwisseling weer te versnellen.

Je ontwikkelt een plan waarmee je heel doelmatig aan de slag kunt gaan.

Je weet welke voeding je daarbij nodig hebt en wat je beter kunt laten staan.

Je bent super gemotiveerd om die stappen echt te gaan zetten.


Droom jij ervan dat je weer heerlijk in je vel zit doordat je jouw ideale gewicht weer hebt bereikt? Kom dan zaterdag 12 oktober naar deze workshop. Klik HIER voor meer informatie en aanmelden.


68 keer bekeken

Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22