Wat doet suiker met je lichaam?



Eigenlijk wist ik als klein kind al dat suiker eten ook een keerzijde had. Mij werd namelijk verteld dat ik er gaatjes van kreeg in mijn tanden en kiezen en dat ik daarom mijn tanden moest poetsen. Dat was op zich het enige waar ik toen rekening mee moest houden. Verder kon ik vrij ongegeneerd de suikerpot gebruiken en snoepjes eten.


Wat ik pas twee decennia later begon te leren, was dat de negatieve werking van suiker op mijn lichaam zeker niet stopte nadat het mijn mond was gepasseerd.. In die tijd ging er namelijk geen dag voorbij zonder iets zoets. Of het nou een lekker vanillebroodje, handje drop of boterham met hagelslag was, ik kon gewoon niet zonder. Ik dacht er niet zo bij na, tot ik merkte dat mijn gewicht toenam. Dat was waarschijnlijk het eerste signaal van mijn lichaam dat het mijn suikerconsumptie niet meer aankon. Vele anderen zouden volgen..


Wat heeft je lichaam nodig aan suiker als energiebron en wat gebeurt er als je die behoefte tomeloos overschrijdt? Als je nagaat dat in Nederland de gemiddelde volwassene zo’n 20 suikerklontjes per dag binnenkrijgt. Wat betekent dat voor je lichaam en je gezondheid? Ik leg het graag aan je uit.


Onze suikerconsumptie, zoals het bedoeld was

In ons bloed circuleert ongeveer 1 theelepel suiker als directe energievoorraad. Dat klinkt als weinig, maar toch is het voor ons lichaam meer dan genoeg. Extra suiker wordt opgeslagen in de spieren en lever, maar ook hier is de ruimte beperkt. Vervolgens zit er maar één ding op. Het lichaam zet overtollig suiker om in vet en slaat het op. Het is een soort voorraad voor de slechtere tijden.


Op zich is dit natuurlijk een ontzettend effectief en handig mechanisme. In de oertijd, de tijd van de jagers en verzamelaars, was er niet altijd voedsel voor handen. Suiker was voor hen alleen in de zomer voorradig als ze bijvoorbeeld een bessenstruik tegenkwamen. Aangezien ons instinct maar één ding wil (overleven) ging die bessenstruik er helemaal aan om zo een laagje vet te creëren als reserve voor de winter.


Verplaats deze slimme eigenschap van je lichaam nu naar onze huidige tijd, waarin wij 24 uur per dag en 7 dagen in de week aan voeding kunnen komen. Waarin hele geraffineerde levensmiddelenproducenten gebruik hebben gemaakt van onze voorkeur voor zoet en het vrijelijk verwerkt in onze standaard voeding. Dan begrijp je waarom we al heel snel structureel te veel suiker binnenkrijgen met alle gevolgen van dien.


De werking van suiker op je lichaam

Als je suikerrijke voeding consumeert komt er een scala aan lichamelijke reacties op gang. Zo krijgen je hersenen al heel snel het signaal dat er iets zoets binnenkomt. Teveel suiker (glucose) is giftig voor ons, vandaar dat het lichaam er snel voor wil zorgen dat deze glucose wordt opgenomen in de cellen. Je alvleesklier maakt daarvoor het hormoon insuline aan.

Door onze hoge suikerconsumptie draait onze alvleesklier overuren en is er veel te vaak insuline actief. Daardoor kunnen onze cellen “doof” worden als insuline weer eens langskomt en blijft onze bloedsuikerspiegel aan de hoge kant. Niet alleen voelen wij ons er niet prettig bij (energiedips, hoofdpijn, duizeligheid en trillerig, overgewicht, vermoeidheid), er kan ook insulineresistentie ontstaan, de voorloper van Diabetes 2.


Suiker en onze hersenen

Ook onze hersenen worden sterk beïnvloed door de consumptie van suiker, doordat het ons beloningssysteem activeert. Op dat moment komt er namelijk dopamine vrij. Dat geeft je een goed gevoel, je voelt je gelukkig! De gevolgen van overbelasting van dit systeem zijn minder positief. Je krijgt een heel sterke hunkering om nog meer suiker te eten, je hebt geen controle meer over je gedrag en je tolerantie voor suiker wordt verhoogd. Dat betekent dat de volgende keer dat je suiker eet, je alleen maar meer wilt om hetzelfde gevoel te blijven ervaren. Het resultaat: je gaat nog meer suiker eten om je weer net zo gelukkig te voelen. Op dat moment is er een verslaving ontstaan.


Je wilskracht waarmee je bepaalt wat je eet, ben je kwijt.


Suiker en de basis van je gezondheid

Wist je dat voor een optimaal functionerend lichaam in ieder geval een goede darmgezondheid nodig is? Je darmen zorgen er niet alleen voor dat de afvalstoffen weer netjes worden afgevoerd, maar zorgen bijvoorbeeld ook voor de opname van de voedingsstoffen. Daarnaast worden er hormonen aangemaakt en is het de huisvesting van onze darmflora en immuunsysteem. In onze bacteriekolonie heerst een natuurlijk evenwicht van goede en slechte bacteriën. Alleen een goed evenwicht tussen deze twee zorgt voor een goede gezondheid. Wanneer de slechte bacteriën de overhand krijgen, kunnen ze schadelijk zijn en ziekten veroorzaken.


Onze gemiddelde suikerinname verstoort deze balans en bewerkstelligt dat de schadelijke bacteriën de overhand kunnen nemen. Zo verzwakt het je immuunsysteem, waardoor het tijdelijk geen indringers kan opsporen en verslaan. Hierdoor ben je vatbaarder voor aanvallen van virussen, bacteriën, schimmels, kankercellen en parasieten.

Gelukkig wordt steeds meer ondertekend dat suiker de echte boosdoener is. De volgende symptomen en aandoeningen worden allemaal geassocieerd met een te hoge suikerconsumptie en een te hoge bloedsuikerspiegel. Evenals tekorten aan voedingsstoffen die worden veroorzaakt door het eten van te veel zoete voedingsmiddelen welke arm zijn aan nutriënten:


  • Vermoeidheid

  • Hormonale disbalansen

  • Premenstrueel syndroom (PMS)

  • Acne

  • Slapeloosheid

  • Verhoogde bloeddruk

  • Hart- en vaatziekten

  • Onvruchtbaarheid

  • Overgewicht

  • Overgangsklachten

  • Verzwakt immuunsysteem

  • Angststoornissen

  • Auto-immuunziekten

  • Psoriasis

  • Dementie

  • Diabetes type 2

  • Alzheimer

  • Versnelde veroudering

Wat te doen?

Het moge duidelijk zijn dat ik ervoor pleit om je suikerinname drastisch te verminderen. Dat is vaak lastiger dan je denkt, omdat het zo verweven is in onze voeding en in onze cultuur. Daarnaast zit de verslavende werking van suiker ons ook in de weg.


In mijn praktijk zie ik dat vrouwen vaak worstelen met de WAT-vraag “wat moet ik dan eten?”. Dat is een heel belangrijk onderdeel van je weg naar een suikerbewuste leefstijl, alleen mag je nooit de HOE-vraag vergeten. HOE implementeer ik een nieuw eetpatroon in mijn drukke leven en HOE verander ik mijn gedrag en overtuigingen? Alleen als je beide vragen aanpakt kun je uiteindelijk weer de CEO van je gezondheid worden.


Wil je weten wat voor jou de beste aanpak is om het suikermonster aan te pakken en de voordelen van een suikerbewuste leefstijl te ervaren? Maak dan een afspraak voor een gratis sessie en we babbelen verder.



0 keer bekeken

Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22