Wat is de beste voeding voor je huid?

Bijgewerkt: 4 sep 2019


Het is alweer een hele tijd geleden, maar toch kan ik mij nog goed herinneren hoe groot de stap voor mij als zoetekauw was, om suiker voortaan te laten staan. Ik wilde heel graag stap voor stap groeien naar een gezonde leefstijl en begon met veel meer groenten eten. Ook leerde ik hoe ik bij iedere maaltijd voldoende eiwitten en gezonde vetten kon binnenkrijgen.


Je kunt je vast voorstellen hoe blij ik was toen mijn inspanningen al snel werden beloond. Na een paar weken voelde ik mij al een stuk beter in mijn vel. Ik had meer energie, mijn trek in zoet was weg en ik was al een paar overtollige kilo’s kwijt.


Mijn huid werd mooier

Tot mijn stomme verbazing ging het na een paar weken nog verder, mijn huid werd zachter en begon veel minder oneffenheden te vertonen. Pas toen werd mij echt duidelijk wat bepaalde voeding met je lichaam kan doen. Een mooie, gezonde huid kan realiteit worden als je de juiste voeding eet en ongezonde voeding zoveel mogelijk vermijdt.


​​Je binnenkant beïnvloedt je buitenkant

Eigenlijk moet je je huid zien als een indicator van je innerlijke gezondheid. Huidproblemen ontstaan geregeld als organen als je lever, nieren, schildklier en darmen overbelast zijn geraakt en hun reinigende taak niet meer adequaat kunnen uitvoeren. Ook een tekort aan vitamines en mineralen, oxidatieve stress of ontstekingen in je lichaam hebben hun uitwerking op de conditie van je huid.Een belangrijke voorwaarde voor een mooie huid is dan ook dat je je binnenkant weer in goede conditie brengt met behulp van een gezond en gevarieerd voedingspatroon.


De basisvoeding voor een mooie huid

Bepaalde soorten voeding kan ervoor zorgen dat je huid in topconditie verkeert, zoals bijvoorbeeld eiwitten. Voor je lichaam is eiwit een essentiële bouwstof die helpt bij groei en herstel van je lichaamscellen, waaronder je huid. Oliën en vetten houden je huid zacht en soepel en vitamines bieden je huid bescherming en helpen veroudering tegen te gaan. Voeding rijk aan antioxidanten, zoals blauwe bessen, kurkuma en groene thee, houden je huid langer jong, omdat ze je huid beschermen tegen de aantasting door vrije radicalen. Veel water drinken (ongeveer 1,5 liter per dag) is ook een voorwaarde voor een mooie huid. Op deze manier hou je de huid gehydrateerd en kunnen afvalstoffen die schadelijk zijn voor je huid, goed worden afgevoerd.


Naast deze basisregels zijn er situaties waarin je huid nog wat meer aandacht nodig heeft, zoals in het geval van acne, te vroege ouderdomsrimpels of als je regelmatig aan de zon bent blootgesteld. Lees hieronder welke voeding je nog wat extra ondersteunt.


Goede en slechte voeding bij acne

We associëren acne vaak met de puberteit, maar voor sommigen van ons blijft het een issue als we die tijd al heel wat jaartjes achter ons hebben gelaten. In dat geval adviseer ik Omega-3 en dat vind je onder andere in vette vis, lijnzaad, chiazaad en walnoten . Omega-3 helpt de ontstekingen in je gehele lichaam te reduceren, waaronder je huid. Uit onderzoek blijkt dat Omega-3 niet alleen het aantal, maar ook de omvang en de rode kleur van de pukkels vermindert. Om acne tegen te gaan heb je iedere dag Omega-3 nodig uit 2 theelepels lijnzaad/chiazaad of circa 4 hele walnoten. Verder is het goed om regelmatig pecannoten, sesamzaad en pompoenpitten te eten. Uit een ander onderzoek blijkt namelijk dat een tekort aan selenium en zink acne kunnen verergeren. Eén pecannoot per dag is al genoeg om meer dan 100% van de aanbevolen hoeveelheid selenium binnen te krijgen.


Daarentegen kunnen melkproducten, waaronder producten die melk bevatten, zoals chocola, de situatie juist erger maken. Dat komt doordat ze natuurlijke groeihormonen bevatten en dat stimuleert de productie van het vetlaagje in je huid. Hierdoor kunnen je poriën verstopt raken, waardoor nog meer onzuiverheden kunnen ontstaan.


Goede en slechte voeding bij (of voorkomen van) te vroege ouderdomsrimpels

Ik wil eerst even kwijt dat ik eigenlijk een grote fan ben van rimpels. Ze zijn heel natuurlijk en een teken dat je veel gelachen hebt in je leven. Vooral die kraaienpootjes bij je ogen vind ik altijd erg leuk. Het geeft je karakter en laten zien dat je geleefd hebt. Maar als je toch het gevoel hebt dat je ’n beetje te veel rimpels hebt voor je leeftijd, of preventief te werk wilt gaan, zorg dan in ieder geval dat je voldoende vitamine C vanuit voeding binnenkrijgt. Vitamine C heeft de kracht om de vrije radicalen die je huid beschadigen, af te remmen en daarmee de kans op vroegtijdige rimpels te verkleinen. Papaja, paprika, spruitjes en broccoli zijn goede plantaardige bronnen van vitamine C, net zoals aardbeien, citrusvruchten en ananas.


Rimpels kunnen ook ontstaan doordat je huid te droog is. Om dat tegen te gaan is het goed om regelmatig sesamzaad, pijnboompitten, kokosolie of hennepzaad aan je maaltijd toe te voegen als bron van gezonde vetten. Overigens geldt voor vrijwel alle noten en zaden dat ze een goede voedingsbron zijn van essentiële vetten voor je lichaam. Door te stoppen of drastisch minderen van suiker- en koolhydraat-rijke voeding doe je je huid (en niet alleen je huid) echt een heel groot plezier. Bij mensen die dat niet doen gaat de huidveroudering over het algemeen een stuk sneller. Dat komt doordat suiker zich verbindt aan eiwitten en dat leidt tot meer ontstekingsreacties en celbeschadiging. Verder treedt huidveroudering sneller op als je een roker bent en als je huid vaak blootgesteld wordt aan de zon.


Goede voeding voor een huid die wordt blootgesteld aan de zon

De meesten van ons houden van de zon en als we ‘m een keertje te zien krijgen, dan gaan we er voor. Want eerlijk is eerlijk, met een lekker kleurtje zien we er toch vaak meteen heel anders uit. Daarnaast is zonlicht de beste bron van vitamine D. Maar we weten ook hoe schadelijk de zon kan zijn en daarom is de bescherming van onze huid heel belangrijk. Je kunt je huid ondersteunen door vaak wortels en tomaten te eten. In deze twee zitten stofjes als lycopeen en bètacaroteen die je huid helpen bij het blokkeren van schadelijke UV stralen. Groene thee bevat catechines die je huid beschermen tegen zonnebrand en tannine zuur die je huid weer wat verzacht. Twee koppen groene thee per dag is biedt al wat bescherming tegen UV stralen. Het allerbeste is natuurlijk om het rustig aan te doen met zonnebaden en in ieder geval een goede zonnebrandcrème te gebruiken. Het beste is om je na 15 minuten in te smeren, zodat je lichaam nog de kans krijgt om wat vitamine D aan te maken.


De vele voordelen van een gezonde leefstijl

Je ziet dat je stap naar een gezonde leefstijl zo veel verschillende voordelen kan hebben. Vaak weet je wel dat je nog er nog werk aan de winkel is, maar is er toch wat angst voor het onbekende dat je tegenhoudt om die belangrijke stap te zetten. “Wat moet je precies eten” en “hoe hou je het vol?” zijn vragen die mij regelmatig gesteld worden. Mijn programma’s zijn dusdanig samengesteld dat ik jou daarbij optimaal kan helpen. Wil je er meer over weten wat een gezonde(re) leefstijl met jou kan doen en hoe jij die stap kunt zetten? Maak dan vandaag nog een afspraak met me voor een gratis sessie en ik beantwoord graag al je vragen.




0 keer bekeken

Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22