Wat is er mis aan frisdrank?

Bijgewerkt: 26 aug 2019


We drinken met z’n allen heel wat frisdrank, namelijk per jaar zo’n 170 liter gemiddeld per persoon. Vaak zonder het te realiseren, krijgen we op deze manier heel veel extra suiker binnen. Frisdrank is vrijwel altijd de hoofdschuldige als iemand in een dag veel meer suiker binnen krijgt dan het lichaam nodig heeft. Daarbij komt dat suiker die je drinkt bijzonder schadelijk is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het innemen van suiker in vloeibare vorm grotere gevolgen heeft voor je lichaam dan suiker uit vaste voeding. Daarom behoort frisdrank tot de meest schadelijke producten die je kunt consumeren. Het is een van de grootste veroorzakers van ziektes zoals overgewicht, diabetes, en hart- en vaatziekten.


Het suikergehalte in frisdranken is vaak hoog en je drinkt het heel gemakkelijk in een grote hoeveelheid weg. Hieronder enkele voorbeelden:

1 glas

Frisdrank 250 ml/suiker Suikerklontjes

Bitter lemon 27,00 gram 7

Chocomel 29,75 gram 7,5

Coca Cola 26,50 gram 6,5

Redbull 27,50 gram 6,5

CapriSun 25,00 gram 6

Vifit 20,25 gram 5

Sisi 15,00 gram 4


Stel je eens voor dat je in plaats van een glas bitter lemon 7 suikerklontjes moet opeten..

En het is niet alleen de suiker die zo’n slechte werking op ons lichaam heeft, maar de combinatie van suiker, cafeïne en fosforzuur. Deze mix wordt in bijna alle frisdranken aangetroffen.


Het heeft een ander effect op je lichaam

Het grote probleem met vloeibare suiker is dat je hersenen de inname niet op dezelfde manier kunnen registreren als calorieën uit vaste voeding. Je hersenen hebben er eigenlijk meer tijd voor nodig en daar gaat het dus fout. Het geeft nauwelijks een verzadigingsgevoel, zoals vaste voeding dat wel doet. Het gevolg hiervan is dat je de frisdrank niet compenseert door op een later tijdstip minder te eten. Sterker nog, je krijgt er vaak meer trek van. Het drinken van frisdrank zorgt heel gemakkelijk voor een veel hogere dagelijkse calorie-inname en dat leidt vaak tot overgewicht.


Wat betekent dat voor je gezondheid?

  • Bloedsuikerspiegel: het drinken van een hoge dosis suiker zorgt voor enorme pieken in je bloedsuikerspiegel. Hierdoor krijg je steeds meer honger en trek in zoet. Je loopt uiteindelijk het risico op een verstoorde bloedsuikerspiegel, doordat je alvleesklier het niet meer aan kan.

  • Leververvetting: daarnaast wordt het drinken van frisdrank gezien als een van de oorzaken van leververvetting. Als je meer suiker inneemt dan je lever in de vorm van glycogeen kan opslaan, dan wordt de extra suiker opgeslagen als vet. Een deel van dit vet wordt opgeslagen de lever, wat kan leiden tot ontstekingen en leververvetting.

  • Hart: het drinken van frisdrank heeft ook negatieve effecten op je hart. Als je veel suiker inneemt, dan stijgen de triglyceriden en andere vet-moleculen in je bloed en dat kan leiden tot hart- en vaatziekten.

  • Osteoporose: ook voor onze botten is frisdrank heel slecht. De suiker bemoeilijkt namelijk de absorptie van calcium en magnesium en draagt hierdoor bij tot het ontstaan van botontkalking.

Zijn Light frisdranken beter?

Het is natuurlijk steeds meer bekend dat het drinken van frisdrank een groot risico is voor onze gezondheid. De producenten spelen hier slim op in door met varianten te komen die gezoet zijn met zoetstof. Het is misschien een betere keuze dan de suikerrijke variant, maar het blijft schadelijk. Je lichaam merkt namelijk geen verschil tussen suiker en zoetstof, want het reageert met name op de smaak van wat je in je mond stopt. Je lichaam maakt dus gewoon insuline aan als je zoetstof in plaats van suiker inneemt. Aangezien de suikers in dat geval uitblijven, gaat je lichaam er enorm naar schreeuwen. Je krijgt er dus honger van. Verder worden de kunstmatige zoetstoffen vaak in verband gebracht met gewichtstoename, depressie, migraine, onvruchtbaarheid en ADHD.


Wat te doen?

Gewoon water is zo ongeveer het gezondste wat je kunt drinken en een schijfje citroen of een takje munt maakt zo'n glas echt lekker. Groentesappen, groene thee en kruidenthee zijn ook goede alternatieven, net als kokoswater en kombucha.


Waar het volgens mij uiteindelijk om gaat is dat je voedingskeuzes niet altijd maakt op basis van wat je lekker vindt, maar dat je er ook rekening mee houdt wat het met je lichaam doet.




5 keer bekeken

Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22