Zo kun je in december genieten zonder schuldgevoel

Buiten is het koud en donker. De winkels liggen vol met pepernoten, chocoladeletters en ik heb ook de kerstkransjes gespot. Op mijn weg naar buiten signaleert mijn neus een wolk van poffertjeslucht. Ik ga op zoek naar de bron en zie de oliebollenkraam staan, als mijn telefoon overgaat: “kom je vrijdag naar onze eindejaarsborrel?”


Het is december. Misschien wel de gezelligste maand van het jaar met alle feestdagen, maar ook de meest uitdagende. Want het samenzijn met je collega’s, vrienden en dierbaren gaat vaak gepaard met veel lekker eten en drinken..


De grootste uitdaging is hoe je door deze maand komt zonder al te veel zoetigheid binnen te krijgen om de vervelende gevolgen ervan zoveel mogelijk te voorkomen. Van teveel suiker krijg je immers alleen maar trek in meer, je energielevel daalt als een speer en je wordt er dikker van.


Een toetje hier, een bitterballetje daar, een extra wijntje..


De vraag is hoe je het beste kunt omgaan met al de verleidingen, zonder al te streng te zijn voor jezelf. Je moet immers ook kunnen genieten. In de loop der jaren heb ik de beste weg gevonden en geef je graag mijn 16 tips die jou daarbij gaan helpen:


1. Hoe ga je het aanpakken?

Wat je sowieso moet zien te voorkomen is dat vervelende schuldgevoel, omdat je iets gegeten of gedronken hebt waar je spijt van hebt. Spreek daarom goed van tevoren met jezelf af wat wel en wat niet. Dat kan per afspraak verschillen, zo kun je mooi de balans houden. Kies je bijvoorbeeld voor het wijntje bij het diner, sla dan het toetje over. Neem daarbij als uitgangspunt dat je alle zoetigheid, snacks en alcohol ziet als iets bijzonders, een traktatie die je zoveel mogelijk probeert te doceren.


2. Durf NEE te zeggen!

Ken je dat vervelende gevoel als je tegen heug en meug iets opeet of drinkt, terwijl je er helemaal geen zin in hebt? Het heeft bij mij jaren geduurd voordat ik besefte dat ikzelf de enige “verliezer” was. Tegenwoordig weet ik wel beter en adviseer ik jou in zo’n geval altijd een portie “gezond egoïsme”. Kies voor jezelf, zeg gewoon “nee, dank je. Ik sla even over”. Laat je vooral niet vermurwen onder de druk van anderen.


3. Zoek een buddy

Je bent vast niet de enige in je omgeving die graag ongeschonden door de feestmaand wenst te komen. Het helpt altijd enorm om het samen te doen. Vertel elkaar hoe je het wilt doen en maak afspraken. Heb even contact als je het moeilijk hebt of als het juist heel goed gaat. Alleen het idee al dat er iemand is tegen wie je er heel eerlijk over kunt zijn, is al heel fijn.


4. Balanceer

Het is altijd goed om de dagen waarop je (te) veel eet en drinkt te compenseren met een rustig dagje daarna. Sla gerust eens het ontbijt over of neem alleen een soepje als avondeten. Zo heeft je spijsvertering weer even wat rust na een dag (en nacht) hard werken. Het is vaak een kwestie van de balans vinden tussen de verschillende dagen.


5. Maak het zelf

Kies voor pure en onbewerkte ingrediënten en ga op zoek naar recepten met veel verschillende groenten, vis of gevogelte en bijvoorbeeld quinoa of zilvervliesrijst. Het lijkt soms veel werk, maar als je er eenmaal wat handigheid in krijgt, dan word je al snel beloond met overheerlijke feestgerechten. Zo vermijd je de kant-en-klare sauzen, pakjes en bakjes die ons dik maken, omdat er vaak zoveel verborgen suiker in zit.


6. Denk aan je noodrantsoen

In mijn handtas heb ik altijd een klein zakje ongebrande noten voor een noodgeval. Stel dat je ergens bent uitgenodigd en de maaltijd laat erg lang op zich wachten. Je maag begint te knorren, maar je wil liever niet aan de borrelhapjes. In dat geval helpt een handje noten enorm. Noten bevatten gezonde vetten die je een goed verzadigd gevoel geven. Zo kan je de eerste verleiding goed doorstaan. Mocht je langer onderweg zijn, dan kun je ook kiezen voor een hard gekookt eitje of een zelfgemaakte muffin.


7. Kies slim

Ga je ergens op bezoek of naar een restaurant, kies dan slim. Ga voor een extra portie groenten, neem vis, kip of schaaldieren en laat de pasta’s, het brood, de dikke sauzen vooral staan. Je kunt ook thuis kiezen voor een extra portie groenten. Je lichaam is superblij met extra vezels en voedingsstoffen en hoeft geen hongersignaal af te geven, omdat het te weinig gezonde stofjes binnenkrijgt.


8. Doe rustig aan met tussendoortjes en hapjes

Vrijwel overal waar je komt start je eerst met een lekker drankje en een hapje. Heel lekker en feestelijk allemaal, maar voordat je het weet heb je al heel wat binnen gekregen en dat telt aardig op! Hou bij wat je eet, prop het niet gedachteloos naar binnen en sla ook af en toe eens iets over.


9. Pas op, alcohol bevordert eetlust

Alcohol zelf is al flink calorierijk, maar het heeft nog meer bijwerkingen. Van alcohol krijg je namelijk trek en ga je meer eten. Na een paar wijntjes vervagen je grenzen en maakt het je minder uit hoeveel en wat je eet. Het gevolg daarvan is vaak dat je daarna vol met schuldgevoelens constateert dat je veel te veel gegeten (en gedronken) hebt.


10. De verleiding van de toetjes

Toetjes zijn voor veel mensen onweerstaanbaar. Als jij het ook vrijwel onmogelijk vindt om het toetje over te slaan, neem dan een half toetje door het met iemand te delen of gewoon minder op te scheppen. En als je kunt kiezen, neem dan een toetje met fruit, yoghurt, pure chocola of sorbetijs en vermijd slagroom, roomijs, zoete taartsoorten en mascarpone.


11. Drink veel water

Als je een glas alcohol drinkt, neem er dan een glaasje water bij. Zo wordt de alcohol snel verdund en makkelijker afgevoerd. Neem 20 minuten voor de maaltijd een flink glas water, want zo nemen je hongergevoelens af en eet je minder. Let erop dat je gedurende de dag ook voldoende water drinkt. Je lichaam heeft zo’n 1,5 liter nodig om goed gehydrateerd te blijven.


12. Zorg voor voldoende nachtrust

Het is algemeen bekend dat wanneer je te weinig slaapt, je overdag op zoek gaat naar snelle energieboosters: meestal zoetigheid. Juist in deze maand met alle feestjes en partijen is het zaak om voldoende nachtrust te krijgen. Zo voorkom je dat je je gaat vergrijpen aan een schaaltje kerstkransjes, omdat je lichaam naarstig op zoek is naar energie. Duik daarom regelmatig vroeg je bed in. Laat de televisie uit, neem een lekkere douche of bad en trakteer jezelf op een heerlijk kop thee. Geloof me, het helpt.


13. Start de dag met eiwitten en vetten

Als je dag begint met zoetigheid, al is het een kom fruit, dan is de kans groot dat je later op de dag weer naar zoetigheid snakt. Het lijkt net of je lichaam dan ‘de smaak te pakken heeft’ en er de hele dag om blijft zeuren. Herken je dat? Om dat te voorkomen kun je beter kiezen voor een ontbijt met eieren en wat groenten of yoghurt met havermout & bessen. Zo leg je een stevige basis voor de rest van de dag en wordt het ook een stuk makkelijker om je aan je plan te houden.

14. Haal niet teveel in huis

Als je gasten verwacht ligt het voor de hand dat je flink boodschappen gaat doen. Vaak halen we veel meer in huis dan nodig is. Ikzelf betrap mij er wel eens op dat ik niet eens alles serveer, omdat ik zie dat mijn gasten al genoeg hebben. Als je een lekker koekje wilt serveren bij de koffie en je verwacht 5 gasten, koop dan geen doos met 30 koekjes. Die doos ligt straks naar jou te knipogen om te kijken of ze je kan verleiden. Probeer je gasten zoveel mogelijk met gezonde varianten te verwennen en beperkt zoetigheid tot een minimum.


15. Toch aan het snaaien?

Ondanks al je plannen kan het zijn dat er toch een snaaibui langskomt. Dat kan te maken hebben met de tijd van de maand of misschien is er iets anders dat je nodig hebt. Als je een snaaibui voelt opkomen, probeer dan te achterhalen wat er achter zit. Heb je rust nodig? Heb je last van stress? Of wil je een knuffel, een arm om je heen en wat lieve woordjes? Het kan ook zijn dat je snakt naar buitenlucht of weer eens keihard wilt lachen. Kijk eens of je deze behoefte op een andere manier tegemoet kunt komen dan met chocola of een zak drop. Bel een vriendin, loop er even uit of pak je rust. Zorg goed voor jezelf en doe iets waar je ook later op de dag nog blij mee bent.


16. Bewust genieten

Juist in deze maand is het goed om af en toe stil te staan bij wat we hebben. Geniet van het samenzijn met dierbaren, je warme woonkamer, een goed gesprek of je (klein)kinderen. Als je je focust op het nu en je ervoor zorgt dat je je op zoveel mogelijk momenten goed voelt, dan heb je die zoetigheid steeds minder nodig en haal je – in plaats daarvan - voldoening uit je leven. Zo lukt het je om op een goede manier met de verleidingen om te gaan en kun je ook nog volop genieten.


Heb je zelf ook nog tips hoe je het beste door de feestmaand komt? Laat het me weten, ik ben heel benieuwd.



91 keer bekeken

Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22