Zo voorkom je verkoudheid en griep


Het is de tijd van het jaar dat de kans op een verkoudheid of griepje toeneemt. Voordat je het weet heeft iemand je aangestoken en heb je het te pakken. Laten we het dit seizoen anders doen door enkele voorzorgsmaatregelen te treffen om je immuunsysteem op een natuurlijke manier te versterken. Met de juiste voeding kan je het verschil maken en hoef je hopelijk niet zo snel naar medicijnen te grijpen.


Versterk je darmflora

Aangezien 80% van je immuunsysteem in je darmen te vinden is, ligt het voor de hand om daar te beginnen. Een vereiste is dat je een gezonde darmflora hebt, want dan krijgen ziekte-verwekkers veel minder ruimte. Probiotica zijn goede darmbacteriën die het immuunsysteem stimuleren en versterken. Ze helpen ook bij de instandhouding van de darmslijmvliezen, die op hun beurt voorkomen dat er ongewenste stoffen “lekken” in het lichaam. Probiotica verlagen het risico op luchtweginfecties met 40% en het kan leiden tot een sneller herstel van ziekte.

Het innemen van probiotica kan via supplementen, maar er is ook voeding waar ze van nature in voorkomen zoals in zuurkool, yoghurt, karnemelk, kombucha, kefir, kimchi, miso, gember, tempeh, tamari.


Drink voldoende water

Je immuunsysteem werkt op basis van activiteit in vloeistof en kan daarom niet zo goed werken in een uitgedroogde omgeving. Water zorgt voor het transport van voedingsstoffen en de afvoer van gifstoffen. Zeker nu dat we meer tijd binnen zijn, is de kans op uitdroging wat groter. Drink daarom ongeveer 1,5 liter water per dag. Ik drink iedere ochtend na het opstaan een groot glas lauwwarm water met een scheutje citroensap of appelazijn om het waterverlies van de nacht te compenseren en de spijsverteringsorganen door te spoelen.


Krachtpatsers voor je immuunsysteem

Gelukkig heb je bepaalde voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze je immuunsysteem versterken. Ik heb ze voor je op een rijtje gezet:


Citrusvruchten zoals sinaasappels, grapefruits en mandarijnen zijn bekende immuniteit boosters, omdat ze rijk zijn aan vitamine C en antioxidanten. Vitamine C heeft antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen. Vitamine C is ook een antioxidant die het immuunsysteem helpt bij de bestrijding van virale of bacteriële infecties. Het is dan ook van groot belang om voldoende Vitamine C binnen te krijgen. Het helpt je ook om sneller beter te worden na een verkoudheid of griep. Andere goede bronnen van vitamine C zijn onder andere paprika’s, donkere bladgroenten, spruitjes, broccoli, bessen, tomaten en papaja.


Zink is een spoorelement en heeft een krachtige antioxidantwerking. Daarom is het raadzaam om voldoende zink binnen te krijgen wanneer er een verkoudheids- of griepvirus heerst. Het versterkt je immuunsysteem en dat is precies wat je nodig hebt. Zink vind je met name in schelp- en schaaldieren, zoals oesters.


IJzer is een mineraal dat een hele belangrijke rol speelt in ons immuunsysteem. Een gebrek aan ijzer kan leiden tot bloedarmoede en verzwakking van het immuunsysteem. Let er daarom op dat je voldoende ijzerrijke voeding eet zoals vlees, vis, schaaldieren, noten, peulvruchten, zaden, broccoli, bloemkool en gedroogd fruit. Het is goed om deze voeding te combineren met vitamine C, want dat bevordert de opname van ijzer.


Gember heeft antibacteriële en antivirale eigenschappen en daardoor kan je van je verkoudheid of griep sneller genezen als je gember gebruikt in je eten of er gemberthee van maakt. Het werkt koortsverlagend en versterkt je immuunsysteem, waardoor je minder gevoelig zult zijn om aangestoken te worden. Ik gebruik regelmatig verse gember, niet alleen omdat het zo goed is voor het immuunsysteem, maar het bevat veel vitaminen zoals vitamine B en C en mineralen als kalium, calcium, magnesium, koper, selenium en fosfor.


Knoflook wordt sinds de oudheid niet alleen gebruikt bij het koken, maar ook voor de gezondheid bevorderende eigenschappen. Knoflook is een sterke antioxidant en bezit krachtige antibacteriële, antivirale en antischimmel eigenschappen waardoor het kan helpen bij de bestrijding van infecties. Het versterkt de spijsverteringsorganen en herstelt en stabiliseert de darmflora. Verder is knoflook zeer effectief bij het verminderen van de symptomen en de duur van verkoudheid en griep.


Kokosolie wordt gelukkig door steeds meer mensen erkend voor de gezondheidsvoordelen, waaronder de kracht om infecties te voorkomen. Het laurinezuur in kokosolie kan namelijk bacteriën, virussen en schimmels doden. Je kunt er goed in bakken en ik doe altijd een eetlepel kokosolie door mijn smoothie. Kokosolie kan overigens nog veel meer. Zo kan het helpen bij de bestrijding van bacteriën die maagzweren, sinusitis, tand(vlees)problemen, voedselvergiftiging en urineweginfecties kunnen veroorzaken.


Honing werd al door de Romeinen ingezet. Ze smeerden honing op hun wonden ter voorkoming van infecties. Men vermoedt dat het al sinds het stenen tijdperk als voeding en medicijn is gebruikt. Honing kan maar liefst 60 soorten bacteriën bestrijden, alsook verschillende soorten schimmels en virussen. Het verlicht ook de klachten van keelpijn. De gesteldheid van onze darmen is nauw verbonden met de sterkte van ons immuunsysteem. Honing werkt als een probioticum en houdt onze darmflora mooi in balans. Kies vooral voor rauwe honing en gebruik het ook weer niet te veel.


Kurkuma is een superheld onder de specerijen met heel veel gezondheidsvoordelen. Kurkuma (of geelwortel) wordt al 2500 jaar gebruikt in India, maar wordt nu ook hier steeds meer bekend. Het is met name bekend om zijn ontstekingsremmende werking. Het is bewezen dat het stofje curcumine een ontstekingsremmende werking heeft en een krachtig antioxidant is. Je kunt een klein stukje kurkumawortel verwerken in je smoothie of de poeder gebruiken als een variant op kerrie.


Noten en zaden zijn ongelooflijk rijk aan voedingsstoffen. Ze bevatten onder meer calcium, selenium, koper, zink, ijzer, vitamine E en vitamine B1, maar ook andere voedingsstoffen. Deze spelen allemaal een rol bij een gezond immuunsysteem.


Je leefstijl is ook van belang als het om je immuunsysteem gaat. Zo activeert goede nachtrust je immuunsysteem en zijn je killercellen bij voldoende slaap veel actiever, zodat infecties geen kans krijgen. Denk ook aan voldoende beweging door lekker naar het bos of de zee te gaan voor een wandeling. Lach lekker veel, uit je gevoelens en geniet van het leven zoveel je kan.


Supplementen kunnen je ook helpen om je immuunsysteem te versterken. In de winter gebruik ik meestal gebufferde vitamine C en neem ik een goede Multi vitaminen. Deze zijn belangrijk om je weerstand te verhogen en je immuunsysteem te versterken. Je lichaam kan dan beter vechten tegen ziektes, verkoudheid en griep in de herfst/winter.


Ben je al verkouden of grieperig? Pak dan de rust die je lichaam nodig heeft om te herstellen. Voorkom stress want dat belast je immuunsysteem enorm. Je lichaam geeft de energie dan aan je spieren in plaats van je immuunsysteem. Blijf thuis tot je weer helemaal hersteld bent.


Neem het superdrankje: doe in een glas heet water, een theelepel kaneel, twee theelepels honing, twee stukjes gember en een schijfje citroen. Beterschap!




302 keer bekeken

Voeding & Lifestyle coaching 

Orthomoleculair & hormonaal advies

voor de 40+ vrouw

Harstenhoekplein 4

2587 SN  DEN HAAG

Telefoon: 06-52488017

E-mail: brenda@brendavanwegen.nl

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle

KvK nummer 62526030

BTW nummer NL002225703B22